De succesformule voor in balans zijn?!

Ik heb deze foto ooit een keer gemaakt om wat te kunnen schrijven over balans. Over het belang van balans tussen gezond eten en zo nu en dan kiezen voor iets ‘ongezonds’. Balans tussen sport,- en rustdagen. Balans tussen werken de welbekende ‘me-time’. Balans tussen.. ach je kent het ook eigenlijk allemaal wel!

Toch kwam op één of andere manier een bericht hierover niet goed uit mijn handen. Eerst dacht ik dat dit te wijten was aan het feit dat ik daar zelf nog een slag in heb te slaan, maar toen besefte ik mij dat het eigenlijk gewoon een enorm complex gebeuren is. Tijd om hier eens even een flinke analyse op los te laten dus! 

Het valt me namelijk op dat er veel aandacht is voor dit onderwerp. Het in balans zijn lijkt tegenwoordig belangrijker dan ooit! En begrijp me niet verkeerd, ik ben ook echt van mening dat het deze aandacht ook zéker verdient.

De eerste vraag die vervolgens dan wel gelijk bij me opkomt is: Wat maakt het, dat hier zo veel aandacht voor is? Is het omdat we het gewoon écht belangrijk vinden (nogmaals, wat ik ten zeerste hoop!) of komt het wellicht ook omdat we hier weleens een structureel tekort aan zouden kunnen hebben?

Het tweede wat me opvalt is, dat we het in een soort formule willen stoppen. Misschien wel als reactie op dit structurele tekort? Denk bijvoorbeeld aan de 80/20 regel als het op voeding aankomt of adviezen om iedere dag minimaal een half uurtje me-time in te plannen. Maar ik vraag me af, zijn dit ook echt de antwoorden? Kunnen we dit in getallen en tijden samenvatten?

Ter verduidelijking:

Wat heb je eraan als je 20 procent ‘ongezond’ eet terwijl je daar eigenlijk niet eens van kan genieten omdat je met je gedachten bij die andere 80 procent bent?

Omdat je je op zo’n moment ontzettend schuldig voelt over deze keuze? “Oké ik neem nu dit, maar morgen moet ik weer aan de bak hoor!”

Of wat heeft het voor een nut als je jezelf dwingt om een boek te gaan lezen op je geplande ‘me-time’ terwijl je gedachten continu afdwalen naar die enorme to do list?

En je achteraf baalt dat de tijd nu echt ‘verspilt’ is omdat er van het lezen ook maar weinig terecht is gekomen? “Had ik toch net zo goed kunnen werken aan die to do list..”.  Het gaat in mijn optiek dus niet om de kwantiteit van deze momenten, maar om de kwaliteit.

En deze kwaliteit kun je zeker creëren of vergroten! Dit valt of staat namelijk met aandacht. Aandacht hebben voor hetgeen wat je doet. Aandacht voor het hier en nu. Gedachten laten gaan en kiezen voor hetgeen wat op dat moment goed voelt.

Wanneer je bijvoorbeeld kiest voor een lekkere ‘ongezonde’ hap, geniet hier dan bewust van. Geef aandacht aan de smaak en de textuur. Laat je niet afleiden door gedachtes als “ojee, nu heb ik het verpest” of “dat wordt weer een extra sportmomentje deze week”.

Neem een moment voor jezelf. Pak dat boek, lees de woorden en neem het verhaal tot je. Voel je niet schuldig over het idee dat je to do list nu ‘vertraging’ oploopt (hoogstwaarschijnlijk ben je daarna ook nog eens veel effectiever, maar dat is vast een open deur ;-)) en geef daarmee aandacht aan de behoefte die je voelt!

Merk je nou dat dit echt nog een brug te ver is? Analyseer dan eens wat je hierin tegenhoudt, neem je gedachtes kritisch onder de loep en maak het vooral bespreekbaar!