Maak gezond kiezen logischer!

Eerlijk is eerlijk, het wordt ons in veel gevallen niet makkelijk gemaakt als het gaat om gezonde(re) keuzes maken. Zijn het niet de heerlijke geuren die ons doen toekomen bij het lopen door een winkelstraat, dan zijn het wel alle lekkernijen die bij sociale gelegenheden (natuurlijk!) op tafel verschijnen. En zijn het niet de tal van redenen (geen tijd, geen zin, te veel gedoe, etc.) die we zelf kunnen bedenken, dan is het wel de marketing die ons wil verleiden tot het maken van bepaalde keuzes. Denk bijvoorbeeld aan de ‘snelle’ repen bij de kassa of de voordeelverpakkingen waardoor je toch net even wat meer in huis hebt dan dat je eigenlijk had bedacht.

 

Het is duidelijk. Voeding is óveral en in overvloed verkrijgbaar en de keuze voor minder voedzame producten (ik ben geen fan van het woord ‘ongezond’) lijkt logischer dan die voor de gezondere variant.

Maar er is ook goed nieuws! Namelijk het feit dat je zélf invloed hebt op de keuzes die je maakt. Kiezen voor gezond kun je veel logischer maken! En daarom in deze blog een aantal tips om het jezelf een stuk eenvoudiger te gaan maken.

 

Beleving

Laten we beginnen bij een stuk beleving. Iets wat ik in mijn praktijk ontzettend veel hoor is dat mensen geen tijd hebben om gezond eten te bereiden. Maar is deze reden eigenlijk wel terecht? Kost gezond eten altijd meer tijd en energie dan kiezen voor de minder voedzame ‘snelle’ variant? Of zijn het vooral onze eigen gedachten hierover?

In de tijd dat je staat te wachten bij de snackbar bijvoorbeeld zijn je groenten namelijk allang gekookt. En het smeren van een boterham kost denk ik net zo veel tijd als de tijd die je nodig hebt voor het kiezen van jouw lunch uit de kantine. Daarnaast zijn er tal van alternatieven die zowel gezond als snel zijn. Denk bijvoorbeeld aan een stuk fruit als snack en voorgesneden- of diepvriesgroente.

Denk hierbij ook vooral niet te moeilijk. Wil je bijvoorbeeld meer groente eten dan hoef je echt niet iedere dag een enorme salade te creëren, plakjes komkommer of tomaat op je boterham of wortels en radijs als snack hebben precies hetzelfde effect.

Stel jezelf daarom de vraag of geen tijd of ‘te veel gedoe’ écht de reden is waarom je belemmerd wordt in gezonder kiezen en neem je beleving hierover eens kritisch onder de loep.

 

Creëer een gezondere omgeving

Op hoe de winkelstraten, supermarkten en sportkantines zijn ingericht hebben we geen invloed, wél op die van je eigen huis. Thuis kun je namelijk eenvoudig een gezonde(re) omgeving creëren. En nee, ik ga je nu niet vertellen dat je geen ‘minder voedzame’ producten meer in huis mag halen. Wat ik je wel ga vertellen is dat je eens kritisch kan gaan kijken naar waar welke producten er precies liggen.

Een voorbeeld: iedere ochtend maak je trouw je bakje havermout klaar, het product staat in het kast naast de chips, chocolade en koekjes. Iedere keer wanneer jij je gezonde ontbijtje aan het klaar maken bent, heb je dus zicht op deze lekkernijen. In de avond krijg je trek.. ik hoef denk ik niet verder toe te lichten wat er hoogstwaarschijnlijk vervolgens op tafel komt te staan. Door deze producten op een minder logische en zichtbare plek neer te leggen, moet je er zelf dus actief aan gaan denken. Hierdoor creëer je ruimte om bewust de keuze te maken of je het wel of niet neemt.

 

Een goede voorbereiding is het halve werk

Bereid jezelf (letterlijk!) goed voor. Ja, het is misschien een beetje een open deur intrappen, maar je maakt het jezelf echt een stuk eenvoudiger door je maaltijden voor te bereiden. Smeer tijdens of na de bereiding van je avondeten je boterhammen voor morgen en leg je tussendoortjes vast klaar. Maak een weekmenu en haal de boodschappen hiervoor in huis. De vraag ‘wat zullen we vanavond weer eens eten?!’ is hierdoor gelijk beantwoord. Wedden dat het dan een stuk logischer is om het daadwerkelijk te gaan maken? Je hebt de producten tenslotte toch al in huis! En waarom zou je nog een supermarkt of kantine induiken voor je lunch als een smakelijk bakje op je staat te wachten?!

 

Werk je scenario’s uit

Ook ‘figuurlijk’ kun je jezelf goed voorbereiden. Vaak ben je je al bewust van jouw valkuilen. Bijvoorbeeld: ‘Na een lange werkdag heb ik geen zin meer om de keuken in te duiken dus kies ik vaak voor een kant en klaar maaltijd’ of ‘als de lekkernijen op tafel verschijnen bij een verjaardag kan ik me gewoon niet meer inhouden’.

Benut deze kennis! Bepaal wat jij nodig hebt om de keuzes te maken die voor jou goed voelen en werk deze uit in een ‘als.. dan..’ scenario. Om terug te komen op de voorbeelden: “Als ik weet dat ik een lange werkdag voor de boeg heb, zorg ik dat ik die avond daarvoor wat extra eten maak zodat ik dit kan opwarmen als ik thuis ben” of “als ik een verjaardag heb, dan spreek ik met mezelf af dat ik alle lekkernijen die ik aangeboden krijg ga beoordelen, alles wat minder dan een 9 scoort sla ik vriendelijk af, hierdoor creëer ik tijd om bewust te kiezen voor hetgeen wat ik écht de moeite waard vind.”

 

Kies bewust en eet bewust

Zoals ook in bovenstaande tips naar voren komt, is het van belang om het heft weer in eigen hand te gaan nemen. Zorg ervoor dat jíj degene bent die de keuzes maakt, creëer tijd tussen het moment dat je iets krijgt aangeboden, ziet of ruikt en het daadwerkelijk tot je neemt. Stel jezelf regelmatig de vraag: Heb ik hier echt zin in? Geeft dit product mij hetgeen wat ik op dit moment wil of nodig heb? Want uiteindelijk gaat het niet om het voedingsproduct zelf (vandaar dat ik ook geen fan ben van het woord ‘ongezond’😉) maar over de manier waarop jíj de keuze maakt!