Win de strijd met goede alternatieven!

“Ja maar op zulke dagen schreeeeeeuwt die chocolade om mij. Ik weet precies wat de aanleiding is, ik weet ook echt wel dat ik het beter niet kan doen en dat die chocolade mijn onrust niet oplost maar de verleiding is op die momenten gewoon echt te groot hoor. Achteraf baal ik want ja, dan is die reep toch weer op gegaan..”

 

“Oké dus de chocolade is niet de oplossing, wat zou je wél willen doen? Oftewel: wat is je alternatief?”

 

Ze kijkt me verbaast aan en het is een poosje stil.

 

Vervolgens antwoord ze met “Tja.. goede vraag. Geen idee eigenlijk! Ik wil het gewoon kunnen laten staan op die momenten!”

 

“Het gevoel van onrust vraagt behoorlijk wat van je en wanneer je gewend bent om dit gevoel te ‘dempen’ met voeding is het ‘gewoon’ even laten staan minder eenvoudig dan dat het klinkt. Wat ga je in plaats van het eten doen om met je onrust om te gaan?!”

 

Bovenstaand gesprek voer ik ontzéttend vaak in mijn praktijk. Soms een ietwat andere bewoording of met een totaal ander product maar de strekking is vrijwel altijd hetzelfde.

 

Het is op zo’n moment ook ontzettend logisch dat je ondanks de kennis (“ik weet dat het me niet helpt”) alsnog kiest voor, in dit geval, de chocolade.

 

Waarom?

 

Omdat je (NOG) geen goede alternatieven hebt. Je weet (NOG!) niet wat je in zo’n situatie ook zou kunnen doen en dus kies je voor de bekende en vertrouwde weg. Wat op dat moment trouwens waarschijnlijk niet eens meer echt als een keuze voelt.

 

“Maar moet ik op zo’n moment dan ineens wat anders gaan bedenken?”

 

“Nee, je kan je voorstellen dat ‘in the heat of the moment’ ontzettend moeilijk is, je hoofd is tenslotte dan al bij die chocolade. Je vertelde in het begin van dit gesprek dat je precies weet wat de aanleiding is wat zorgt voor deze onrust. Wat als we deze kennis nou eens optimaal gaan benutten?”

 

Krachtige, goede en nieuwe alternatieven bedenk je dus op een rustig moment. Benut daarbij alle kennis die je al hebt. Wanneer is de verleiding voor jou groot? Wat zijn voor jou concrete aanleidingen? Schrijf al deze zaken op.

 

Bedenk vervolgens wat de chocolade (of ander product) jou op dat moment geeft, waarom zie je het als ‘oplossing’? In welke behoefte voorziet het je? Misschien geeft het je energie omdat je na zo’n dag opgebrand bent?

 

Je zult merken dat de behoefte die je op zo’n moment hebt, vaak niets te maken heeft met het product zelf en precies dat bied veel mogelijkheden! Je kan daardoor gaan bedenken welke activiteit of handeling je veel beter kan voorzien in deze behoefte.

 

Heb je dus behoefte aan energie? Bepaal waar jij energie van krijgt. Heb je behoefte aan een zoete smaak? In welke alternatieven zou je dit ook terug kunnen vinden?

 

Schrijf vervolgens je nieuwe als.. dan.. scenario’s uit en maak dit per gebeurtenis zo concreet mogelijk. Dus bijvoorbeeld: “Als ik een vervelende dag heb gehad op mijn werk en weet dat ik daardoor uitgeblust thuis kom dan kies ik er voor om voor het eten een rondje te gaan wandelen. Ik krijg hierdoor de frisse energie die ik op dat moment nodig heb.”

 

Nogmaals, maak deze alternatieven zo concreet mogelijk en blijf jezelf hieraan herinneren. Blijf oefenen! Zorg dat je nieuwe alternatieven inslijten en dat het dus logisch wordt om op zo’n moment iets te gaan doen wat wél helpend voor je is! Ervaar dat je weer een keuze hebt en voorzie jezelf hierdoor in je échte behoefte.

 

“En die chocolade? Moet ik dat dan gewoon helemaal niet meer nemen?” lacht ze.

 

“Haha ben je gek! Het gaat dus helemaal niet om die chocolade maar de reden wáárom je die chocolade wil. Wanneer jij daar zin in hebt en daar bewust voor kiest, lekker van genieten hoor!”