Gezond de zomer door?!

Een gezonde leefstijl met goede voeding en voldoende beweging, het lijkt tegenwoordig belangrijker dan ooit. En terecht! De positieve effecten van een gezonde leefstijl hebben zich allang bewezen. Goede, gezonde en gevarieerde voeding biedt ons letterlijk de ‘ingrediënten’ die we nodig hebben om goed te functioneren, we voelen ons energieker en het verkleint de kans op het krijgen van chronische ziekten. Voeg daar een dagelijkse portie lichaamsbeweging aan toe en de opbrengsten worden nog groter. Voldoende bewegen heeft niet alleen positieve effecten op ons lijf maar ook op onze geest. Sporten en bewegen kan onze gedachten tot rust brengen en helpt daarmee om te ont-stressen.

 

Summerbody

In de periode voorafgaand aan de zomer lijkt het hanteren van (of beginnen aan) een gezonde leefstijl vaak nog wat hoger op de agenda te staan. De reclames en programma’s voor een welbekende ‘summerbody’ passeren meer dan regelmatig de revue. Maar om echt te kunnen profiteren van de gezondheidsvoordelen is het van belang om gezond eten en voldoende bewegen blijvend op te nemen in je dagelijkse ritme. Zo ook in de zomer.

Dus eigenlijk is een belangrijkere vraag: ‘Hoe zet ik deze patronen voort in de zomermaanden zelf?’ Deze vraag wordt zowel vanuit het eetgedrag als vanuit het sport- en beweeggedrag beantwoord.

 

Valkuilen

Kijkend naar het eetgedrag zijn er vaak twee valkuilen zichtbaar. De eerste is de verminderde eetlust in de zomer en de tweede is de hoeveelheid verleidingen waar we aan bloot worden gesteld. Het is niet verwonderlijk dat het één ook verband kan houden met het ander. Bij trek ligt het ‘bezwijken’ onder de verleidingen eerder op de loer dan wanneer we goed verzadigd zijn. Het is daarom allereerst van belang om zo veel mogelijk het normale eetpatroon aan te houden. Dit houdt in drie hoofdmaaltijden met daarbij indien gewenst twee tot drie tussendoortjes.

Voor wat betreft de verleidingen, deze lijken in de zomer prominenter aanwezig. Een terrasje is nou eenmaal snel gepakt, de hunkering naar ijs wordt vergroot en ook de barbecue staat geregeld aan.

 

Tips

De meest toepasbare tip die hierbij gegeven kan worden is om bewust met de keuzes bezig te zijn. Voorkom dat je ‘zomaar’ en dus zonder aandacht iets eet of drinkt. Hierdoor krijg je vaak ongemerkt meer binnen dan nodig of gewenst. Denk bijvoorbeeld voorafgaand aan je bestelling of een barbecue na over waar je echt zin in hebt, wat je die dag al gehad hebt of wat je nog van plan bent om te gaan nemen. Dit bekent dus niet dat je jezelf alles hoeft te ontzeggen maar door deze bewustwording blijf je wel zelf de keuzes maken.

Ook voor de sport- en beweegactiviteiten in de zomer geldt, zet je normale ritme zo veel mogelijk voort. De beweegnorm kan hierbij als leidraad gebruikt worden, ga voor 150 minuten per week matig intensieve inspanning verspreid over diverse dagen. Doe minimaal tweemaal per week spier- en botversterkende activiteiten en voorkom veel stilzitten.

 

Aanpassingen aan hitte

Wel is het van belang om tijdens warme dagen de nodige aanpassingen te doen. De eerste en belangrijkste tip is om veel te blijven drinken om uitdroging te voorkomen. Dit niet alleen tijdens en na een work-out maar eigenlijk gedurende de hele dag, neem zo’n twee uur van te voren een goede maaltijd waarbij je minimaal 500 ml drinkt. Zorg dat je altijd wat water bij je hebt en drink niet alleen als je dorst hebt. Een vuistregel na inspanning is om 1,5 keer hetgeen wat je verloren hebt aan vocht, tot je te nemen. Dit dus bovenop de twee liter vocht die minimaal wenselijk is. Dit kun je achterhalen door jezelf voor en na die tijd te wegen. Ook een donkere kleur urine is een signaal om meer te drinken.

Pas je intensiteit en tempo aan, de signalen van je lijf zijn hierbij de beste graadmeter. Kies daarnaast voor het juiste moment, vermijd de heetste momenten van de dag en plan je activiteit in de ochtend of juist later in de avond. Bepaal ook waar je gaat trainen, lopen op het asfalt bijvoorbeeld is zo een paar graden warmer dan onder de bomen in het bos. Draag tenslotte luchtige en lichte kleding en bescherm je huid met zonnebrandcrème.

 

Oh en ps. over je summerbody gesproken. Lees hier hoe je daar alle seizoenen wat aan kan hebben!