Maak het lonend!

Eerlijk is eerlijk, wanneer we iets willen veranderen moeten we natuurlijk wel het gevoel hebben dat het ons iets oplevert. Zo wéten we wel dat een voedzaam eetpatroon met voldoende lichaamsbeleving ons veel kan opleveren maar de echte, duurzame effecten hiervan merk je pas op lange termijn. Het is (helaas 😉) niet zo dat wanneer je één dag ruim voldoende groente eet, je kleding de volgende dag ineens veel fijner zit. En om het nog wat ingewikkelder te maken, de keuzes die ‘iets minder bijdragen aan je gezondheid’, denk bijvoorbeeld aan het nuttigen van alcohol of bewerkte, suikerrijke producten ‘belonen’ ons vrijwel direct.

 

Maak de keuzes die je wél wil maken daarom veel lonender! 

 

Ook (of misschien wel zelfs) in een proces van leefstijlverandering is het dus belangrijk om het aantrekkelijk voor jezelf te maken, bouw tussentijdse beloningen in, sta stil bij hetgeen wat goed gaat en maak je progressie zichtbaar en tastbaar.

 

Inzicht

Alles begint altijd met inzicht. Maak daarom voor jezelf een ‘kosten-baten analyse’ voor zowel de korte als de lange termijn. Wat leveren de ‘ongezondere’ keuzes je op? En wat kost het? Je zult merken dat deze keuzes eigenlijk alleen belonend werken op de korte termijn. Doe dit vervolgens ook voor de ‘gezondere’ keuzes en je zult merken dat de effecten hiervan op lange termijn je echte doelen zijn! Hier komen bijvoorbeeld zaken uit als: Je energiek genoeg voelen om met je (klein-)kinderen op pad te kunnen. Je lekker voelen in je kleding. Met meer zelfvertrouwen door het leven gaan. Dit zijn de dingen die je écht wil bereiken en houd dit bij iedere keuze voor ogen!

 

De kleine stapjes

Sta vervolgens stil bij de kleine stapjes die je zet. In mijn vorige blog kon je al lezen dat het radicaal veranderen van je leefstijl toch wat minder efficiënt blijkt te zijn. Focus je daarom op de kleine stapjes die je kan zetten in de juiste richting. Stappen die eenvoudig zijn in te bouwen zonder dat je het gevoel hebt dat je dingen moet ‘volhouden’. Eet je bijvoorbeeld nauwelijks groente? Kies er dan bijvoorbeeld voor om iedere dag 10 gram extra te nemen. Hoe klein sommige stappen ook lijken, uiteindelijk dragen ze allemaal bij aan het grote doel. Sterker nog, omdat je de stappen steeds weet voort te zetten én uitbouwt, vermenigvuldigd de groei zich super snel!

 

Gewoonte tracker

Maak deze progressie zichtbaar door bijvoorbeeld het gebruik van een gewoonte tracker. Bedenk voor jezelf wat je die dag/week gedaan wil hebben en zorg dat het af te vinken is. Heb je vandaag twee stuks fruit genuttigd? Check! Een beweegmoment van 30 minuten? Check! Je geeft hiermee positieve aandacht aan de dingen die lukken en maakt hiermee je progressie zichtbaar en tastbaar. Hoe ‘logisch’ sommige handelingen op een gegeven moment ook lijken te klinken, blijf ze de aandacht geven die ze verdienen. Oh en grote kans dat je deze reeks vinkjes liever niet wilt doorbreken dus ook zeker een positieve stimulans om het voort te blijven zetten! Zorg er daarnaast voor dat je iedere dag tenminste één ding opschrijft waar je trots op bent of blij van werd. Blijf jezelf op deze manier dagelijks voorzien van de nodige positieve energie!

 

Beloningen

Bouw ook tussentijdse ‘grotere’ beloningen in. Bedenk daarvoor allereerst wat voor jou echte beloningen zijn. Waar word je écht blij van? Ben je bijvoorbeeld dol op een mooie bos bloemen? Kies er dan bijvoorbeeld voor om het geld, dat je bespaart aan afhaalmaaltijden, in een potje te doen waarmee je aan het einde van de maand een mooie bos kan kopen. Of plan een sauna dagje in wanneer je de voorgenomen reeks aan gezonde gewoontes hebt ‘afgevinkt’.

 

Maak je ‘nieuwe’ gedrag dus aantrekkelijk, maak het lonend en het bereiken van je doel is dichterbij dan je denkt!