Hoe smaakte jouw ontbijt vandaag?

Hoe vaak betrap jij jezelf erop dat je staand nog even je ontbijtje weg werkt? En, was de auto vandaag weer jouw lunchplek? Of had je misschien een snelle hap omdat de kinderen naar de sport gebracht moesten worden? Oh en was die popcorn tijdens de film sneller op dat je had verwacht? Grote kans dat je een vergelijkbare situatie herkent. Zo’n situatie omschrijft zich ook wel als onbewust eten.

 

In ons drukke bestaan lijken de maaltijden vaak het moment om ‘tijd te winnen’. Denk bijvoorbeeld aan even iets bestellen of door eten te combineren met een andere activiteit zoals auto rijden of tv kijken.

 

Kijkend naar de korte termijn haal je ongetwijfeld winst, want je hoeft tenslotte geen tijd in te ruimen voor je lunch als je deze onderweg neemt en je favoriete programma hoef je ook niet te missen met een bord op je schoot. Toch is het effect van onbewust eten op lange termijn wat minder rooskleurig. Ben je op weg naar een gezonde leefstijl? Dan kan dit het bereiken van je doelen behoorlijk in de weg zitten.

 

Wanneer je onbewust eet, eet je over het algemeen meer. Je lijf heeft namelijk de tijd nodig om het signaal af te geven wanneer je verzadigd bent. Pik je dit signaal eigenlijk wel op als je er niet met je aandacht bij bent? Waarschijnlijk niet. Wanneer je er ook nog eens de factor ‘snel’ aan toevoegt is de kans helemaal groot dat je meer eet dan waar je lijf om vraagt. Een effect wat waarschijnlijk niet in je plan staat. Dus, hoe groot is de ‘winst’ nou écht?

 

Door bewust te eten weet je precies wat en hoe veel je binnen krijgt. Je luistert beter naar je lijf en je leert het trek-gevoel weer herkennen. Je kan daardoor nemen wat je lijf nodig heeft en bewust genieten van je maaltijden.

 

Maar hoe eet je nou bewust(er)? Een aantal toepasbare tips:

 

Neem je beleving eens kritisch onder de loep

Zeg eens eerlijk, kost het echt daadwerkelijk extra tijd om met aandacht te eten? Of zorgt zo’n goed benutte lunchpauze er eigenlijk alleen maar voor dat je daarna juist met meer aandacht en concentratie verder kunt? Is het voorbereiden van je maaltijden voor de volgende dag écht zo’n tijdrovende klus? Of is het eigenlijk zo gepiept wanneer je toch al in de keuken staat voor het bereiden van je avondeten?

 

Bedenk van te voren wat je wil gaan eten en bereid dit alvast voor

Door een dag- of weekmenu te maken kun je niet alleen een volwaardig en gevarieerd menu samen stellen, je bent hierdoor ook al bewust bezig met hetgeen wat je tot je gaat nemen waardoor de kans is kleiner dat je naar een (ongezonde) snelle hap grijpt. Neem de avond daarvoor bijvoorbeeld de tijd om een lekkere lunch te maken waar je gedurende de dag echt naar uit kan kijken.

 

Plan je eetmomenten

Ben je geneigd om tussendoor even snel iets te eten? Plan dan bewust je eetmomenten en blok deze tijd in je agenda. Benut je pauzetijd om echt te gaan eten en neem ook thuis de ‘eet-tijd’ mee in je planning.

 

Kies voor een plek met weinig afleiding

Verlaat je werkplek of ga thuis aan de eettafel zitten. Creëer hier eetplek door bijvoorbeeld de tafel te dekken of door je lunchpakket uit te pakken. Laat je werk en telefoon liggen en heb oog voor hetgeen wat je gaat nuttigen.

 

Stel jezelf tijdens het eten de vraag: ‘Smaakt het?!’

Deze praktische vraag maakt dat je met je aandacht naar het eten gaat. Je prikkelt jezelf om na te denken over wat je van het eten vindt. Deze vraag kun je overigens ook aan een ander stellen. Wil je dit uitbreiden en met nog meer aandacht naar je eten gaan? Daag jezelf dan uit door te proberen de smaak te omschrijven.

 

Neem kleinere happen en kauw!

Kauwen is het begin van de spijsvertering en is van belang om het spijsverteringsproces goed te doorlopen. Daarnaast heeft kauwen ook een signaal functie, simpel gezegd weet je lijf hierdoor dat er voedsel aan komt. Ook het verzadigingsgevoel wordt doorgegeven middels een signaal. Dus door de tijd te nemen om je maaltijd te nuttigen, door je bestek af en toe eens neer te leggen en door goed te kauwen, creëer je tijd om op te merken dat je verzadigd raakt.

 

Eet van een bord of uit een bakje

Last van ‘bodemdrang’? Bepaal dan de juiste porties en zorg ervoor dat je eten goed zichtbaar is. Je ziet hierdoor precies wat je eet en wanneer je bord/bakje leeg is ben je ook echt ‘klaar’. Wanneer er wordt gegeten uit de originele verpakking is het moeilijker om je aan een portie te houden.

Daarnaast eten we ook nog eens met onze ogen. Een portie lijkt op een groot bord veel kleiner dan op een kleiner bord waardoor er mogelijk meer wordt opgeschept dan nodig. Heb je nog geen zicht op je aanbevolen dagelijkse hoeveelheden of vind je het lastig om je porties te bepalen? Laat je dan adviseren door een deskundige en weeg je maaltijden af.

 

Tot slot

Bewust eten heeft dus niet alleen gezondheidsvoordelen, je kunt hierdoor ongetwijfeld ook veel meer genieten van je maaltijden, je bent er tenslotte met je volle aandacht bij!