Het advies voor de decembermaand!

Ja hoor, daar is die. De decembermaand. De maand waarin alles gepaard lijkt te gaan met eten (veel eten!) en drinken. Van pepernoten tot kerstkransjes, van een uitgebreid kerstdiner tot oliebollen en van brunch tot borrel. En nu verwacht je misschien dat je in deze blog gaat lezen hoe je zo gezond mogelijke keuzes kan maken. Of misschien hoop je te lezen hoe je genoeg in beweging kan blijven deze maanden. Of wellicht ben je op zoek naar calorie besparende tips voor bijvoorbeeld het kerstdiner. Dan moet ik je helaas teleurstellen. Want eigenlijk ga ik je in deze blog maar één advies geven.

 

 

 

Zorg ervoor dat je de keuzes blijft maken die voor jou goed voelen!

 

En ja dat klinkt zeker wat eenvoudiger dan dat het is en daarom help ik je middels deze blog op weg met een aantal tips.

 

 

 

Tip 1: You’re in control

‘Afvallen heeft toch geen zin in december’

‘Het hoort er gewoon bij’

‘Er zijn nou eenmaal te veel verleidingen deze maand’

 

Allemaal gedachten die bij je op zouden kunnen komen. Wanneer jij deze gedachten echter als feiten aanneemt, blokkeer je ook gelijk iedere vorm van ‘invloed’. Het lijkt met deze gedachten alsof het je overkomt en je er dus niets aan kan doen.

 

Onzin natuurlijk want ook al zijn er veel verleidingen en is het misschien lastiger, jij bent nog steeds degene die bepaalt wat er gaat gebeuren. Pak deze verantwoordelijkheid dus ook!

 

Realiseer je daarom dat dit ‘maar’ gedachten zijn en dat je hier naar hoeft te luisteren. Besef dat jíj altijd degene bent die de keuzes maakt. En dan maakt het niet uit wélke keuzes je maakt, zolang je maar het gevoel hebt dát je de keuzes maakt!

 

 

Tip 2: Ga voor het allerbeste!

Zoals (hopelijk) hierboven ook al duidelijk werd wil ik je absoluut niet de indruk geven dat je jezelf alles moet ontzeggen tijdens de decembermaand, integendeel. Maar je kan je ook afvragen of ‘dan maar alles nemen’ de beste oplossing is. Want eet je dan nog vanuit de juiste intentie?

 

Wanneer je gaat eten vanuit de gedachte dat het nu allemaal voorhanden is, dat het nu allemaal ‘kan’ of ‘mag’ of omdat het zo ‘hoort’, schiet je je doel waarschijnlijk ook voorbij. Want zeg eens eerlijk, smaken die laatste paar pepernoten uit de zak ‘die er nu toch nog ligt’ nog net zo lekker als de eerste? En hoe fijn voel je echt je als je toch eigenlijk nét iets te veel hebt verorberd tijdens het kerstdiner?

 

Ontzeg jezelf dus niets en ga daarin voor het allerbeste! Eet omdat je het zelf écht wil en niet omdat je denkt dat het hoort, omdat het moet of omdat het kan (het kan overigens ook altijd 😉). Gun jezelf daarom voor iedere keuze de tijd om na te denken over of je het écht de moeite waard vindt.

 

 

Tip 3: Heb aandacht!

Deze tip is eigenlijk een logisch vervolg op de vorige tip. Heb aandacht voor hetgeen wat je aan het doen bent. Eet met aandacht. Ga voelen! Merk op wanneer je verzadigd bent, stop wanneer je vol zit en stel jezelf regelmatig de vraag of het je smaakt.

 

 

Tip 4: Geniet!

Als jij de keuzes gaat maken die voor jou goed voelen, wat staat je dan eigenlijk nog in de weg om hier met volle teugen van te genieten?!