Goed voor jezelf zorgen, niet alleen de grootste must maar ook de grootste uitdaging!

Goed voor jezelf zorgen, het is in tijden niet zo belangrijk geweest. Tegelijkertijd is het in deze tijd ook één van de grootste uitdagingen. Je ritme is verstoord, je sport-, en beweegmomenten moet je op een andere manier vormgeven en dat loopje naar de koelkast is misschien toch nét wat sneller gemaakt. We eten niet alleen meer als brandstof voor ons lijf maar misschien ook wel uit verveling? Als drang naar nieuwe energie? En hoe geef je je nieuwe ritme eigenlijk vorm? Hoe krijg je alsnog voldoende beweging? Hoe zorg je voor de juiste balans tussen werk en privé? En hoe sta je in deze roerige tijden ook nog stil bij de dingen waar je blij van wordt of dankbaar voor bent? Een behoorlijke uitdaging!

 

Maar hé, het is niet erg als je daar nog geen ‘perfecte’ antwoorden op hebt.

 

Het is niet erg dat je de afgelopen dagen wat vaker naar de koelkast bent gelopen. Het is niet erg dat je af en toe of regelmatig je troost hebt gezocht in voeding. Het is niet erg dat de geplande workouts thuis niet helemaal bij je bleken te passen. Het is niet erg dat je hebt ervaren dat je ritme is ontregelt. Deze situatie is tenslotte voor een ieder nieuw.

 

Zorg er alleen voor dat je het ook niet ‘erg’ laat zijn!

 

Zorg er alleen voor dat je het ook niet ‘erg’ laat zijn door jezelf hier keihard voor te gaan straffen door de teugels flink aan te trekken. Ook laat je het pas ‘erg’ worden, wanneer je hierin blijft hangen waardoor je het gevoel hebt er geen controle meer over te hebben. Deze controle heb je namelijk wel!

 

Accepteer en erken dat de afgelopen dagen anders zijn geweest. Bepaal vervolgens hoe je wil dat de komende tijd eruit ziet.

 

“Wanneer ben ik tevreden in deze situatie?”

 

Sta stil bij deze vraag. “Welke keuzes kan en wil ik wél maken”. Belangrijk hierbij is om deze acties/keuzes op te schrijven. Lijstjes in je hoofd worden namelijk vaak veel groter en daarmee ook onrealistisch. Bijvoorbeeld: Ik ben tevreden over vandaag wanneer ik minimaal 250 gram groente heb gegeten, twee stuks fruit heb genuttigd, een half uur achter elkaar heb bewogen, een uur heb gelezen en mijn werktelefoon om half 6 heb uitgeschakeld.

 

Zorg er dus voor dat deze acties af te vinken zijn zodat je er ook echt stil bij kan staan en een succeservaring creëert. Hierdoor zul je ervaren dat je het heft weer in eigen hand kunt nemen en de situatie je niet lamlegt.

 

Blijf goed voor jezelf zorgen, niet alleen in de keuzes die je maakt maar ook in de beleving rondom deze keuzes!

 

Jij kan dit! Oók in deze bizarre tijden.